از خواص و کاربرد جوهر لیمو چه می‌دانید؟

خواص و کاربرد جوهرلیمو

از خواص و کاربرد جوهر لیمو چه می‌دانید؟

از خواص و کاربرد جوهر لیمو چه می‌دانید؟ 861 484 شرکت بازرگانی زکیه تجارت

جوهر لیمو یک نوع اسید عالی است که در مرکباتی مانند لیمو و پرتغال یافت می‌‎شود، به ‎طور معمول آب لیمو حاوی ۷-۱۰ درصد جوهر لیمو می‌باشد، این ماده با نام تجاری اسید سیتریک شناخته شده و کاربرد‌های بسیار زیادی در فرآورده‎‌های غذایی دارد. در این مطلب به بررسی مهمترین خواص و کاربرد جوهر لیمو پرداخته‎ ایم و در هر بخش نحوه استفاده از آن را شرح داده‎ ایم. اطلاع از این موارد در بهره بردن از خواص این ماده با ارزش و جلوگیری از مشکلات ناشی از افزایش بی‌رویه آن، بسیار ضرورت دارد.

طرز تهیه جوهر لیمو

جوهر لیمو در واقع یکی دیگر از نام‌های اسید سیتریک است، در بین کشورهای جهان چین بیشترین آمار در زمینه تولید جوهر لیمو را به خود اختصاص داده است.

برای تولید جوهر لیمو میتوان از مرکباتی مانند لیمو و پرتقال، سبزیجات و یا قند استفاده کرد؛ اما شاید جالب باشد بدانید علی رغم باور عموم مبنی بر تولید جوهر لیمو از مرکبات، به دلیل بالا بودن تقاضا برای جوهر لیمو و با در نظر داشتن این نکنه که تقاضا برای جوهر لیمو بیشتر از مرکبات است، تولید جوهرلیمو از اسید سیتریک دارای هزینه بالایی است و بنابراین این ماده را بیشتر با استفاده از تخمیر قند تولید می‌کنند. قندهایی که برای تولید جوهر لیمو به کار برده می‌شوند از ذرت، نیشکر یا گندم تولید شده‌اند.

به عبارتی برای ساخت جوهر لیمو از نوعی قارچ داروسازی که با نام Aspergillus niger شناخته‌شده‌است، استفاده می‌شود؛ به این صورت که این قارچ را با استفاده از شکر تغذیه کرده و سپس از آن یک محلول مایع تولید می‎کنند. از ترکیب مایع حاصل از تغذیه قارچ Aspergillus niger با هیدروکسید کلسیم با اهک، رسوب نمک سیترات تشکیل می‌شود، سپس سدیم سیترات را با اسید سولفوریک ترکیب کرده و جوهر لیمو را تولید می‌کنند.

استفاده از جوهر لیمو در صنایع غذایی

یکی از کاربرد‌های جوهر لیمو، استفاده از آن به عنوان طعم دهنده و نگهدارنده در مواد غذایی به خصوص نوشیدنی‎‌ها و مواد غذایی جامد می‌‎باشد. در صنایع غذایی برای تولید انواع نوشابه، شکلات و آب‎نبات، پنیر پیتزا، کیک و بستنی و بسیاری مواد دیگر، از جوهر لیمو یا همان اسید سیتریک استفاده می‌‎شود. در آشپزخانه‎‌ها نیز برای پخت و پز استفاده‎‌های فراوانی از آب لیمو که اصلی‎ترین منبع این ماده است، می‌‎شود و تقریبا هیچ غذایی وجود نداد که نتوان با اضافه کردن مقداری از چاشنی آب لیمو، طعم آن را لذیذتر نمود.

دلایل بسیاری برای استفاده از جوهر لیمو در صنایع غذایی وجود دارد که مهم‎‌ترین آن‎‌ها طعم این ماده می‌‎باشد؛ جوهر لیمو از جمله مواد‌ ترش مزه بوده و استفاده از آن در مواد غذایی باعث ایجاد طعم خوب می‌‎گردد. یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از جوهر لیمو یا همان اسید سیتریک در صنایع غذایی، جلوگیری از فساد مواد غذایی است (به دلیل داشتن خاصیت اسیدی).

استفاده از جوهر لیمو در کشاورزی

جوهر لیمو در صنایع کشاورزی به عنوان تنظیم کننده  PH استفاده می‌‎گردد.

تاثیر لیمو بر سلامت پوست و مو

همانطور که پیش‎تر اشاره کردیم، آب‎لیمو دارای مقادیر زیادی جوهر لیمو است که مصرف آن به اندازه کافی می‌‎تواند فوایدی برای بدن داشته باشد، البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که جوهر لیمو یک ماده اسیدی است و مصرف بیش از حد آن، ممکن است به بدن آسیب برساند. در ادامه به برخی از فواید جوهر لیمو برای سلامتی اشاره می‌‎کنیم.

خواص لیمو برای پوست صورت

برخی از افراد برای بهره‌‎مندی از خواص آب لیمو، آن را روی پوست صورت قرار می‌‎دهند، این کار باید با رعایت نکات ایمنی و به میزان کم انجام گردد. برای مثال بهتر در توضیح کاربرد جوهر لیمو برای پوست می‌توان گفت به جای استفاده مستقیم از آب لیمو، آن را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و روی پوست صورت بمالید. استفاده از این ماده برای پوست‌های حساس توصیه نمی‌‎شود، همچنین نباید اجازه دهید آب لیمو به مدت طولانی روی پوست صورت بماند. توجه داشته باشید که هرگز نباید بعد از استفاده از این ماده برای پوست صورت، در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

افراد داری پوست چرب می‌‎توانند هرچند وقت یکبار پوست صورت خود را با پنبه و آبلیمو تمیز نمایند، چرا که جوهر لیمو یک ماده قابض بوده و برای بستن منافذ باز پوست مفید می‌‎باشد. پوست‎‌های چرب بیشتر از سایر انواع پوست مستعد آکنه هستند و یکی از خواص آب لیمو نیز کاهش و جلوگیری از بروز آکنه می‌‎باشد. البته استفاده از آب لیمو برای پوست‎‌های خشک کمتر توصیه می‌‎شود چرا که ممکن است میزان خشکی پوست را افزایش دهد.

کاربردهای جوهرلیمو

خواص جوهر لیمو برای موها

آب لیمو دارای فوایدی برای پوست سر می‌‎باشد و می‌‎توان از آن برای کاهش شوره سر، تقویت مو و رفع خارش پوست سر استفاده کرد. برای بهره ‎گیری از خواص جوهر لیمو برای مو‌ها، می‌‎توانید مقداری آب لیموی تازه را با آب گرم مخلوط کرده و پوست سر با بوسیله آن ماساژ دهید. شستشوی موی چرب با مخلوط آب و آب لیمو باعث کاهش چربی پوست سر شده و مو‌ها را درخشان و شاداب می‌‎نماید. عصاره حاصل از ابگیری دو عددلیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و مو‌هایتان را با این محلول بشویید.

جوهر لیمو پیشگیری و درمان بیماری‎‌ها

لیمو و آب لیمو دارای اثرات ضد عفونی کنندگی قوی بوده و همچنین سرشار از ویتامین “ث” می‌‎باشند. به دلایل گفته شده کاربرد جوهر لیمو در حفظ سلامتی را می توان در مصرف آن‎‌ها جهت تقویت سیستم ایمنی بدن دانست. همچنان علاوه بر پیشگیری از بروز بیماری‎‌ها، موجب درمان سرماخوردگی و گلودرد نیز می‌‎گردد. البته مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند اختلالات گوارشی یا تغییر فشار خون را موجب شود. در ادامه به برخی از موارد کاربرد جوهر لیمو در بهداشت دهان و دندان می‌پردازیم.

  • برای بهره بردن از فواید جوهر لیمو به هنگام ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و گلو درد، می‌‎توانید مقداری از آن را با آب گرم و عسل مخلوط کرده و میل نمایید.
  • صرف جوهر لیمو باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدن نیز می‌‎گردد، به این منظور، مخلوطی از آب سرد و آب لیمو تهیه کرد و با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی قرار دهید.
  • لیمو همچنین باعث کاهش درد می‌‎گردد و استفاده از آن برای کاهش درد‌های میگرنی موثر است. برای این منظور می‌توان ۵ قطره اسانس لیمو را در۲۵ میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام) مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

تقویت حافظه و آرامش‌‎دهنده روح

جوهر لیمو در حوزه‌های مختلفی کارایی دارد. از کاربردهای جوهر لیمو در تقویت حافظه می توان به مصرف مداوم لیمو نام برد. برای مشاهده کاربرد جوهر لیمو در تقویت حافظه، چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. همچنین می‌توان این کار را در مواقعی انجام داد که می‌خواهید چیزی رابه یاد بیاورید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه‌ای بدست خواهد آورد.

استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید بوده و باعث افزایش آرامش فکری و روحی می‌‎گردد. برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آنرا در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.