نحوه مصرف اسید سیتریک و آبلیمو در دوران بارداری + مضرات و فواید

مصرف آبلیمو در دوران بارداری

نحوه مصرف اسید سیتریک و آبلیمو در دوران بارداری + مضرات و فواید

نحوه مصرف اسید سیتریک و آبلیمو در دوران بارداری + مضرات و فواید 1001 562 شرکت بازرگانی زکیه تجارت

هم اکنون که وارد این محتوا شده‌اید شاید باردار باشید و اگر نیستید حتماً تمایل دارید بدانید مضرات مصرف اسید سیتریک در بارداری چیست. پس با ما همراه باشید تا با این نوع اسید و چگونگی مصرف آن در دوران بارداری آشنا شوید. همانطور که می‌دانید اسید سیتریک که یک اسید آلی ضعیف می‌باشد در غذاها و میوه‌ها وجود دارد و سطح PH آن بین 3 تا 6 است، مثلا برخی از مرکبات مانند لیمو ترش و یا پرتقال سرشار از اسید سیتریک یا جوهر لیمو می‌باشند. میوه‌ها و سبزیجات دیگر نیز حاوی مقداری اسید سیتریک طبیعی هستند.

اسید سیتریک به دلیل خاصیت اسیدی و مزه ترشی که دارد، غالباً به عنوان ماده طعم دهنده و نگهدارنده، بخصوص در نوشابه‌‎ها و آب نبات‌ها استفاده می‌شود. همچنین این نوع اسید به عنوان ماده افزودنی در مواد غذایی، مواد تمیز کننده و مکمل‌های غذایی معمولاً کاربرد دارد.

مضرات اسید سیتریک و آبلیمو در دوران بارداری

مادران آینده توجه داشته باشند هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که نشان دهد به وضوح مصرف اسیدسیتریک در دوران بارداری خطر دارد یا خیر، اما باید در مصرف آن احتیاط شود و حتماً قبل از استفاده از مواد غذایی یا میوه‌هایی که دارای اسید سیتریک هستند با پزشک خود مشورت کنید.

در دوران بارداری باید رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید، به‌گونه‌ای که مطمئن باشید ویتامین‌های مورد نیاز جنین تأمین می‌‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که کالری اسید سیتریک باعث افزایش وزن نمی‌شود و از این لحاظ نگران نباشید.

تحقیقات انجام شده در حیوانات و انسان‌ها

در تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که داروهای حاوی اسید سیتریک باعث شده نوزادان این نوع حیوانات، دارای مشکلات مادرزادی متولد شوند. هرچند مطالعه کاملی روی انسان‌ها صورت نگرفته اما توصیه پزشکان این است که مواد غذایی، میوه‌ها و داروهای دارای این نوع اسید در حد ضرورت مصرف شود، اگر مزایای استفاده از اسید سیتریک بیشتر از خطر احتمالی آن برای نوزاد باشد، گاهی مصرف آن توصیه می‌شود.

داروهای حاوی اسید سیتریک را دقیقاً باید طبق دستور پزشک مصرف کنید که این دستورالعمل‎ها گاهی روی برچسب نسخه درج شده است. پزشک بر اساس داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین وزن، قد و سایر شرایط شما، میزان مصرف دارو را تجویز می‌کند. مصرف اسید سیتریک در بارداری ممکن است برخی از زنان را دچار رفلکس معده کند و این مسئله باعث آزار آن‌ها شود. حتی در دوران شیردهی نیز نباید از داروهای حاوی اسیدسیتریک استفاده شود و باید تحت نظر ‍پزشک باشید.

آیا مصرف اسید سیتریک در بارداری ممنوعیت دارد؟

لیمو به‌عنوان یک منبع فوق‌العاده غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پاک‌کننده‌های طبیعی شناخته‌شده است. مصرف آب لیمو در دوران بارداری به شما کمک می‌کند سموم موجود در سیستم بدنی، دفع شده و عفونت‌ها را از شما دور نگه می‌دارد. زنان باردار هر از چند گاهی می‌توانند آب‌لیمو مصرف کنند اما باید در مصرف آن زیاده روی نکنند و باید بدانید که به‌طورکلی آب لیمو، یکی از بهترین درمان‎های طبیعی خانگی است.

خانم‌های باردار روزانه ۳۳۰۰ میلی‌لیتر آب معادل ۱۴ فنجان نیاز دارند که ممکن است این مقدار برای آن‌ها اذیت کننده باشد بنابراین بهتر است گاهی لیمو به آب اضافه شود. در ادامه با خواص مصرف آب لیمو بیشتر آشنا خواهید شد.

عوارض مصرف اسید سیتریک در بارداری

8 مزیت مصرف محدود آبلیمو در دوران بارداری

اگرچه زیاده‎‌روی در مصرف آبلیمو در دوران بارداری ممکن است سلامتی مادر و کودک را دچار مشکل کند، اما مانند هر ماده غذایی مفید دیگری، با مصرف مواد حاوی اسید سیتریک در بارداری از جمله آبلیمو، می‌توان از مزایای این ماده بهره‎‌مند شد. در ادامه به برخی از فواید مصرف اسید سیتریک در بارداری پرداخته شده است.

کاهش حالت تهوع صبحگاهی: اکثر خانم‌های باردار، اغلب در سه ماه اول بارداری دچار حالت تهوع می‌شوند. مصرف آبلیمو می‌تواند در کاهش این حالت، اثر خوبی داشته باشد.

تنظیم فشارخون: لیمو منبع خوبی از ویتامین‌ها است که به تقویت رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند، همچنین می‎تواند سطح کلسترول خون را کنترل کند.

درمان یبوست: یکی از مشکلات دیگری که زنان باردار با آن مواجه هستند یبوست هست که مصرف آب لیمو می‌تواند یبوست را بهبود بخشیده و به پاک‌سازی کبد نیز کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: آب‌لیمو از بیماری‎هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و انواع خاصی از تب پیشگیری می‌کند. لیموها به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین C می‌توانند سیستم دفاعی طبیعی بدن را بهبود ببخشند.

پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری: لیمو خاصیت ادرارآوری دارد که این خاصیت به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند و باعث عملکرد طبیعی آن‌ها می‌شود، بنابراین احتمال عفونت در دستگاه تناسلی نیز کاهش می‌یابد.

جلوگیری از گرمازدگی: لیمو طعم فوق‌العاده‌ای برای تابستان دارد و مصرف آن می‌تواند از گرمازدگی پیشگیری کند.

جبران کمبود ویتامین C: بیشتر زنان باردار دچار کمبود این نوع ویتامین می‌شوند؛ نوشیدن آب لیمو می‌تواند ویتامین C را در دوران بارداری تأمین کند.

کمک به رشد استخوان جنین: از آنجایی که لیمو یک منبع غنی از پتاسیم است مصرف مناسب آن تحت نظر پزشک می‌تواند به رشد استخوان جنین نیز کمک کند.

عوارض جوهر لیمو در بارداری

زنان باردار باید از مصرف سرکه و جوهر لیمو تا جای ممکن خودداری کنند زیرا باعث می‌شود گردش خون به‌سختی انجام شود و حتماً در این خصوص با پزشک مشورت کنید. بعد از مصرف اسیدسیتریک در بارداری، در صورتیکه دچار کهیر، تنگی نفس، ورم لب، گلو، زبان و… شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

بنابراین زنان باردار باید نسبت به تغذیه‌ی خودشان بسیار حساس بوده و رژیم غذایی سرشار از انواع ویتامین‌ها را داشته باشند تا جنین دچار مشکل نشود. با توجه به اینکه هیچ تحقیق علمی شفاف و ثابت‌شده‌ای در مورد نحوه‌ی مصرف اسید سیتریک در بارداری وجود ندارد، بنابراین توصیه سایت زکّیه تجارت این است که قبل از مصرف آن با پزشک متخصص حتماً مشورت کنید.

شرکت زکّیه تجارت با در اختبار داشتن متخصصان مجرب هماهنگ با دانش روز ارائه دهنده محصولاتی مانند اسید سیتریک، اسید فسفریک، اسکوربیک اسید می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما می توانید با کارشناسان این سایت ارتباط برقرار کنید.