تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو و انواع آن

تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو

تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو و انواع آن

تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو و انواع آن 999 562 شرکت بازرگانی زکیه تجارت

اسیدسیتریک یا جوهر لیمو جز اسیدهای آلی هست که در میوه‌های لیموترش و پرتقال موجود است. این اسید توسط جابر بن حیان کشف شده است و سالانه چندین میلیون تن اسید سیتریک در جهان تولید می‌شود. عموماً از این ماده به عنوان ترش کننده، طعم دهنده بهره می‌برند. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت اسید سیتریک یا جوهر لیمو بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تعریف اسید سیتریک

فرمول شیمیایی اسیدسیتریک یا جوهر لیمو C6H8O7 است. این اسید یک هیدروکسی اسید است. هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای کربوکسیلیک هستند که یک گروه عاملی هیدروکسیل به آن‌ها افزوده شده ‌است. یکی از اسید های آلی است که عمده ترین تولید کننده آن کشور چین است. روش ساده برای تولید آن نیز، استفاده از قارچ آسپرژیلوس نایجر(Aspergillus niger) است. این اسید جز مواد اولیه غذایی و افزودنی، مورد استقبال عموم قرار گرفته و در اکثر کشورها مصرف بسیار بالایی دارد.

اسید سیتریک بیشتر اوقات در مرکبات هم یافت می‌شود ولی غلظت آن در لیمو ترش و پرتقال بسیار زیاد است. در وزن خشک یک لیموترش می‌توانید تا 8 درصد اسید سیتریک استخراج کنید. این اسید طعم ترش مشخصی دارد و به همین دلیل به برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود. برای استخراج اسید سیتریک از لیمو ترش باید اسید قوی مانند اسید سولفوریک نیز به آن اضافه کنید. با این تعریف

انواع اسید سیتریک

تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو

اسید سیتریک در طبیعت بسیار رایج است و در واقع سلول‌های بدن شما آن را تولید می‌کنند. سلول‌های شما در فرآیند سوزاندن ترکیبات مغذی و چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برای تولید انرژی، اسید سیتریک تولید می‌کنند. اسید سیتریک در غذا طعم مطبوعی دارد، اما ارزش غذایی قابل توجهی ندارد.

طبق گفته پروفسور گلن لارنس در مقاله خود با عنوان «اورانیوم فقیر و سلامتی»، یک لیموی کامل حاوی حدود 3 گرم اسیدسیتریک است. البته این تا حدودی با اندازه لیمو متفاوت است. جدا از اسید سیتریک، آب لیمو حاوی چیزهای زیادی از جمله آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر مولکول‌های طعم دهنده ترش دارد.

در توضیح تفاوت اسید سیتریک با جوهر لیمو می توان گفت: این اسید توسط روش‌های مختلفی تولید می‌شود ولی اصلی‌ترین منبع آن، لیمو است؛ بنابراین اسیدی که از لیمو تولید شود را جوهر لیمو می‌نامند. ولی اسید استخراج‌شده از مرکبات دیگر را اسید سیتریک می نامند زیرا در تولید اسید لیمو نقش ندارد.

انواع اسید سیتریک یا جوهر لیمو

دو نوع اسید سیتریک یا جوهر لیمو وجود دارد که تفاوت کلیدی بین اسیدسیتریک خشک و اسیدسیتریک آبدار است.

اسیدسیتریک خشک

اسید سیتریک خشک، همان‌طور که از اسمش پیداست بدون آب و خشک است یعنی می‌توانید آن را به ‌صورت پودر تهیه نمایید. حتی در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی آن را به عنوان «نمک ترش» برچسب‌گذاری کرده و به فروش می‌رسانند. به دلیل خشک و پودر مانند بودن آن، می‌توان در غذاهای خشک به عنوان نمک چاشنی، پودر طعم‌دهنده و ترشی استفاده کرد. این پودر به صورت کریستالی بی‌رنگ یا سفید است.

اسید سیتریک آبدار

اسید سیتریک آبدار برخلاف نوع قبلی آبدار هست. درحالی‌که این ترکیب حاوی آب است که متعلق به خانواده کربوکسیلیک اسیدها است. به دلیل آبدار بودن بیشتر در آبمیوه‌ها و یا مایعاتی که نیاز به ترش‌مزگی دارند استفاده می‌شود.

قیمت خرید اسید سیتریک خشک و آبدار چقدر است؟

این اسید یک ترکیب ارگانیک است که در بسیاری از مرکبات و میوه‌ها وجود دارد. همچنین به وسیله بسیاری از موجودات زنده مثل کپک‌ها نیز تولید می‌شود. به دلیل خواص مهم این اسید، در صنایع مختلف به صورت خشک و آبدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید اسید سیتریک خشک و آبدار می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را از قیمت خرید اسیدسیتریک مطلع سازند.

خرید اسید سیتریک خشک و آبدار

مواد غذایی حاوی اسید سیتریک را بشناسید

اسید سیتریک در مرکبات

این نوع اسید معمولاً در مرکبات یافت می‌شود و به‌طور طبیعی در انواع مختلف میوه‌ها نیز وجود دارد. مرکباتی که دارای بالاترین سطح اسید هستند عبارت اند از: گریپ‌فروت، پرتقال، لیمو، نارنگی، تنگلو، کلاکتین، کومکت و میوه یخی. در بین این میوه‌ها بیشترین مقدار اسید به میوه لیمو مربوط می‌شود.

اسیدسیتریک در توت‌ها

توت‌ها جز میوه‌هایی هستند که حاوی این اسید می‌باشند. ولی درصد پایین‌تری نسبت مرکباتی که در بالا ذکرشده دارند. منظور از توت‌ها عبارت است از: توت‌فرنگی، زغال‌اخته، تمشک، انگور فرنگی. در بین این میوه‌ها نیز کمترین میزان اسید مربوط به زغال‌اخته است.

اسید سیتریک در گوجه فرنگی

گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن دانه، در دسته‌بندی میوه‌ها قرار می‌گیرد. گوجه فرنگی یکی از میوه‌هایی است که بسیار اسیدی است. حدوداً 0.5 گرم در هر 100 گرم گوجه فرنگی می‌توان اسید سیتریک به استخراج کرد. فرقی ندارد که گوجه فرنگی کنسرو شده باشد یا تازه، هر دو آن‌ها حاوی اسید هستند.

اسید سیتریک در میوه‌های گرمسیری

آناناس و تامارند میوه استوایی بوده و از میوه‌های اسیدی هستند. مقدار اسید در آناناس زیاد است طوری که در حدود 100 گرم آن، 1 گرم اسید موجود است.

استفاده از اسید سیتریک در ضدعفونی‌کننده‌ها چه فوایدی دارد؟

تقریباً 70 درصد مواد غذایی و نوشیدنی و 20 درصد مواد دارویی و 10 درصد مواد تمیزکننده اسید سیتریک است و این نشان از حائز اهمیت بودن این اسید در مصارف مختلف است. این اسید یک ضدعفونی‌کننده مفید در برابر ویروس‌ها است. این اسید توانایی از بین بردن باکتری‌ها ویروس‌ها را دارد. به همین دلیل برای مصارف ضدعفونی‌کننده‌ها از این اسید استفاده می‌کنند.

استفاده از اسید سیتریک در ضدعفونی کننده ها

در صنعت ضدعفونی از این اسید برای از بین بردن کف صابون، رسوبات کلسیم، زنگ زدگی آهن بسیار مؤثر واقع شده است. همچنین در صابون‌ها، پاک‌کننده‌های حمام، صابون‌های ظرف و… نیز از اسید سیتریک استفاده می شود. امیدوارم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و به برخی از سؤالات شما راجع به «اسیدسیتریک» پاسخ داده باشد.

شرکت بازرگانی زکیّه تجارت فعالیت خود را در زمینه واردات و صادرات مواد شیمیایی، مواد اولیه صنایع غذایی و افزودنی‌های مجاز آغاز نمود. محصولات این شرکت شامل انواع اسید سیتریک، تری سدیم سیترات، اسید فسفریک، بی کربنات آمونیوم، انواع دکستروز و مالتودکسترین می‌باشد.

1 دیدگاه
  • با سلام از چند سال جلوتر کارخانه اسید سیتریک 20 هزار تنی در جوین سبزوارتوسط شرکت کشت و صنعت جوین راه اندازی شده که محصولات ان غیر از مصرف داخلی به کشورهای همسایه هم صادر می شود