در مورد تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک چه می‎دانید؟

تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک

در مورد تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک چه می‎دانید؟

در مورد تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک چه می‎دانید؟ 842 562 شرکت بازرگانی زکیه تجارت

این دو اسید در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار زیادی دارند به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک بپرداز‌یم و جزئیات دقیق آن را در اختیار شما قرار دهیم. البته در ابتدا به تک‌تک این اسیدها پرداخته و سپس جزئیات ارائه خواهد شد. می‌توانید برای شناخت بیشتر این دو اسید، با ما همراه باشید.

اسید سیتریک چیست؟

اسیدسیتریک یکی از اسیدهای آلی هست که در مواد غذایی نیز استفاده می‌شود. به خاطر اینکه این اسید برای اولین بار از عصاره لیمو به‌دست‌آمده، این اسید را با نام جوهر لیمو نیز می‌شناسند. جابر بن حیان دانشمندی است که توانست اسید سیتریک را کشف کند. بیشتر در مرکبات از این اسید یافت می‌شود. حتی لیمو و پرتقال حاوی بیشترین مقدار جوهر لیمو هستند. مصارف استفاده این اسید به‌طور گسترده برای ترش کننده، طعم‌دهنده، نگه‌داری از مواد غذایی استفاده می‌شود.

کاربرد اسیدسیتریک

در صنایع غذایی از این اسید برای موارد زیر استفاده می‌شود:

• طعم‌دهنده در نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه‌ها
• افزایش عمر مفید کنسروها و مرباها و…
• نوشیدنی هار گازدار
• تولید پنیر
• آب جو

تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک

اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک متشکل از 3 عنصر فسفر، اکسیژن و هیدروژن ساخته‌شده است. رایج‌ترین نوع بین اسیدها فسفریک است که اسید فسفریک نامیده می‌شود. این اسید ضعیف بوده و به‌عنوان یک محلول غلیظ بی‌رنگ با غلظت 85 درصد در آب موجود است. طوری که ترکیب خالص این اسید یک جامد بی‌رنگ است.

از تفاوتهای اسید سیتریک و اسید فسفریک می توان به نوع کاربرد انها اشاره کرد. اسید فسفریک از نظر کاربرد جز اسیدهای پرکاربرد در صنایع مختلف است. این صنعت‌ها عبارت‌اند از: صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و کشاورزی. همچنان کاشف اسید فسفریک نامشخص است ولی مدارک ثبت‌شده تاریخی، اولین اختراع فسفر را به آلمانی مربوط می‌دانند.

خاصیت اسید فسفریک

ازنظر خواص فیزیکی

تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک در شکل ، درجه ذوب و خواص فیزیکی انها می توان دید. فسفریک اسید خالص کریستالهای جامد سفیدرنگی است که درجه ذوب آن 42.35 درجه سانتی گراد می‌باشد. این ماده شیمیایی را در 158 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آورند و اجزا را از آن جدا می‌کنند. این اسید غیر سمی بوده و قابلیت آتش گرفتن را ندارد. دمای نگهداری اسید بهتر است زیر 30 درجه سانتی‌گراد باشد. زمانی که دمای پایین‌تر از 20 درجه سانتی‌گراد باشد این اسید به شکل مایع بسیار سرد تبدیل می‌شود.

ازنظر خواص شیمیایی

تفاوت دیگر اسید سیتریک و اسید فسفریک در خواص شیمایی این دو نوع ماده است. اسید فسفریک همان‌طور که در ابتدا نیز بیان شد دارای سه اتم هیدروژن اسیدی و قابل‌جایگزینی است؛ این دلیل اصلی متفاوت بودن آن نسبت به سایر اسیدهای معدنی است. می‌تواند با بازها برای تشکیل سه کلاس از نمک‌ها را با جایگزین نمودن یک و دو و یا هر سه اتم هیدروژن انجام دهد. از توانایی‌های این اسید، مولکول‌های اسید فسفریک قادر به واکنش با یکدیگر در درجه حرارت بالا جهت تشکیل زنجیره پلیمری کوتاه و حتی طولانی را دارد.

نکته: دقت داشته باشید که در صورت برخورد این اسید با الکل، آلدئید، سیانید، کتون و استر تجزیه شده و بخار سمی را تولید می‌کند؛ که قطعاً آن را در نظر داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم به تفاوت اسیدسیتریک و فسفریک را برای شما شرح دهیم با ما همراه باشید.

کاربرد اسید فسفریک

به دلیل غیر سمی بودن این اسید، استفاده به دو صورت خوراکی و صنعتی می‌تواند صورت می‌گیرد. طعم این اسید در غذا، تند است. از تفاوت های اساسی اسید سیتریک و اسید فسفریک طعم انها است. همان طور که اسید سیتریک برای ایجاد طعم ترش استفاده می شود، اسید فسریک طعم تند ایجد میکند.

کاربردهای خوراکی اسید فسفریک

• نوشابه
• مربا
• پنیر
• گوشت فراوری‌شده (سوسیس و کالباس و…)

کاربردهای صنعتی اسید فسفریک

• پاک کردن جرم دندان
• خمیردندان‌های دارای خاصیت سفیدکنندگی
• برای پاک کردن زنگ آهن
• تولید کودهای شیمیایی برای صنعت کشاورزی
• تصفیه آب و فاضلاب
• مکمل خوراک دام و طیور
• مواد آرایشی و بهداشتی

تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک

طوری که در قسمت‌های بالا به کاربردها و نوع هرکدام از این اسیدها پرداخته شد و درصورتی‌که توجه کرده باشید به تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک پی برده‌اید؛ استخراج اسید سیتریک از میوه‌ها و مرکبات است ولی اسید فسفریک با اضافه نمودن سولفوریک اسید روی فسفات کلسیم به دست می‌آید. همچنین با از بین رفتن اسید سولفوریک ازنظر تجاری ترکیب تولیدشده کم‌اهمیت می‌شود. ولی اسید سیتریک در دنیا بسیار شناخته و بیشتر از فسفریک به کار می رود.

از اسید سیتریک در صنایع مختلف استفاده می‌شود ولی در اسید فسفریک تقریباً 90 درصد از تولید سیتریک اسید، برای صنعت کشاورزی است. هر دو این اسید در شوینده‌ها استفاده می‌شود با این تفاوت که اسید سیتریک برای از بین بردن کف صابون بوده ولی اسید فسفریک برای نرم کردن آب بکار می‌رود.

تفاوت اسید سیتریک و اسید فسفریک را چنین می‌توان بیان کرد، با توجه به دارا بودن قابلیت استفاده هر دو اسید در صنایع غذایی و صنعت‌های مختلف، اکثر سیتریک اسید را در صنایع غذایی به کار می‌برند و از فسفریک اسید نیز برای کودهای شیمیایی صنعت کشاورزی استفاده می‌کنند.

شرکت زکّیه تجارت با بهره گیری از دانش متخصصان خود نمایندگی دو برند معتبر جهانی ENSIGN و TTCA را دارا می باشد. همچنین به دلیل داشتن سهم بسزایی از بازار ایران مجوزهای ارگان ها و سازمانهای داخلی را نیز دارا می باشد.  برای دریافت شرایط فروش اسید سیتریک و اسید فسفریک با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.